Onze beeldtaal

WAT WILLEN WE BEREIKEN?

De VUB beeldcultuur moet een gemeenschappelijke ‘WE ARE VUB-feel’ of sfeer hebben. Een herkenbare fotostijl, met maximaal visuele stopkracht. De foto’s moeten de VUB en zijn universum consistent in beeld brengen, en steeds een wervende en activerende waarde hebben voor de ontvanger. Er moet spontaan een gevoel van betrokkenheid ontstaan.

TEGEN WIE SPREKEN WE?

Het gaat over een zeer breed publiek van de universiteit. De primaire doelgroep:

  • Toekomstige Bachelor, Master studenten, Postgraduaten, topsporters.
  • Zowel nationale als internationale studenten (culturele diversiteit)
  • Vervolgopleidingen voor volwassenen, levenslang leren
  • Alumni, bedrijven, sponsors, …
  • Partner-instituten en associaties

WAT WILLEN WE DAT MENSEN DENKEN / VOELEN / DOEN?

De VUB is een (h)echte gemeenschap waar je bij wil horen, iets voor wil doen. Echte mensen, die met een kritische ingesteldheid in het leven staan maar die steeds de extra mijl gaan als het erop aankomt. De VUB is een universiteit van vandaag: een kenniscentrum en belevingscentrum voor iedereen. Daarvoor beschikt de VUB anno 2016 over alle nodige troeven.

Aan de VUB bouwen mensen aan de toekomst , voor zichzelf, voor de samenleving, voor de wereld.

VISUELE TONE OF VOICE

Functionele insteek
Mensen staan centraal in het verhaal. We zoeken echte studenten professoren, alumni en BVUB’ers in echte situaties. Een natuurlijke ‘look’. Geen modellenwerk maar echte mensen die zelfbewust in de camera kijken. We willen de echte beleving van VUB in en rond de campussen in beeld brengen, met Brussel als decor.

Eigenzinnig
Er moet variatie zitten in expressies van mensen: de ene keer een lach, de andere keer een grotere “serieux” of zelfs frons. Wij zoeken ook naar ‘eigenzinnige’ uitdrukkingen. De beelden moeten modern ingevuld worden met een accent op duurzaamheid. De beelden tonen een modern beeld van het leven op de campus. Een smartphone in de hand, met de iPad op het gras, of de e-screens in de gang… De technologie hoeft niet het onderwerp te zijn, maar mag wel mee de context bepalen van
het beeld.

Camerastandpunt
Redelijk eigenzinnig is een abstract begrip maar kan op vele manieren vertaald worden bvb door bepaalde visuele effecten, camerastandpunten en/ of onderwerpen. LET OP: Diepte/scherpte, flou artistiek, sluitertijd, lichteffecten zijn een middel geen doel op zich.